תקציר
המחקר בחן את ההשפעה של מסננים צבעוניים על ילדים על הרצף האוטיסטי (ASD). הילדים השתתפו בשלושה ניסויים שהראו שיפור משמעותי במהירות הקריאה שלהם כאשר השתמשו במסננים שנבחרו לשיפור נראות הדף המודפס, ולא על פי העדפת צבע. ניסוי נוסף הראה שילדים על הרצף( ASD )השיגו ביצועים גבוהים יותר גם במשימות זיהוי עצמים עם מסנני צבע נבחרים. הממצאים תומכים ברעיון שמסננים צבעוניים יכולים להפחית עיוותים חזותיים ולהקל על תסמיני ה-ASD.
עיוותים חזותיים באוטיזם
מאז התיאור המקורי של קנר (1943) על אוטיזם, דווח על חריגות בעיבוד החושי של חולים עם הפרעה זו. עיוותים חזותיים עלולים לכלול רגישות יתר לאורות וצבעים, ולעתים לגרום לקשיים בכתיבה או תפיסת מרחב. מחקרים מצביעים על כך שהשפעות אלו יכולות להשתפר באמצעות שימוש בשקפים מסנני צבע
תיאוריות המסבירות את ההשפעות
שתי תיאוריות בולטות מנסות להסביר כיצד שקפים מסנני צבע משפרים את הקריאה: תיאוריית החסר במערכת המגנוסלולרית ותיאוריית ההיפראקסיטביליות הקורטיקלית – מצב בו קליפת המוח (הקורטקס) מגיבה בצורה מוגברת או חריגה התיאוריה האחרונה טוענת כי שקפים מסנני צבע עוזרים להסטת הפעילות מאזורים היפר-אקסיטבילים במוח, ובכך מקלים על העיבוד החזותי.
מסקנות
המחקר מצא ש-74% מהילדים עם ASD שיפרו את מהירות הקריאה שלהם באחוז ניכר, עם מסננים צבעוניים שנבחרו לשיפור בהירות הטקסט. התוצאות מספקות תמיכה נוספת בהצעת שימוש בשקפים מסנני צבע כפתרון טיפולי.
קישור למאמר המקורי
Colored overlays enhance visual perceptual performance in children with autism spectrum disorders
שמות המחברים
A.K. Ludlow, A.J. Wilkins, P. Heaton
אנשים על הספקטרום האוטיסטי (ASD) מתמודדים עם רגישות חושית, שנובעת מעומס חזותי. העומס החזותי משפיע על היכולת לעבד מידע חזותי בצורה תקינה. קושי זה יכול לבוא לידי ביטוי ברגישות יתר לאור, טשטוש או עיוות של טקסט ואובייקטים חזותיים. עבור רבים מהם, חוויות אלו יכולות להיות מתישות ולהוביל לקשיים בביצוע משימות יומיומיות כמו קריאה, כתיבה ופעילויות הדורשות ריכוז ודיוק חזותי. התאמת מסננים חזותיים אישיים, כמו משקפיים עם עדשות מסננות צבע, עשויה להקל משמעותית על הקשיים הללו ולאפשר תפקוד נוח ויעיל יותר בסביבות שונות.